Lanos to nazwa modelu samochodu dawniej produkowanego przez koncern Daewoo, a następnie przez zakłady FSO. Jest to większe auto w ofercie FSO obok Matiza. Nazwa auta pochodzi od słów łacińskich latus - przyjemność i nos - my. Obecnie produkowany jest model Lanos T-100.
Jednostki napędowe Silniki E-TEC (Energetic & Efective TEChnic) - opracowane w niemieckim ośrodku technicznym Daewoo, przy udziale angielskiej firmy Ricardo. Nie są to konstrukcje firmy GM Opel jak jest to przyjęte i uznawane przez mechaników. Motory o takiej samej konstrukcji produkują inni wiodący producenci samochodów, o nazwach ECO-TEC (OPEL), DURATEC (FORD), E-TEC (DAEWOO).
Nadwozie Lanosa zostało stylistycznie opracowane przez znaną włoską firmę Ital Design, kierowaną przez słynnego Giorgio Giugiaro.
Produkowany w 2 wersjach nadwozia:
(jednak w modelach SX takie fotele montuje się seryjnie)
Bardzo duży był i jest wybór wyposażenia dodatkowego do Lanosa:
Dodatkowo jest możliwość zakup u i montażu dedykowanego dla Lanosa podłokietnika dla foteli z przodu oraz aluminiowych obręczy na zegary.
W wersji podstawowej Lanos wyposażony jest w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Dla pasażera w drugim rzędzie siedzeń, osoba siedząca po środku ma do dyspozycji pas biodrowy, dodatkowe wzmocnienia kabiny pasażerskiej, komory silnika, a także metalowe wzmocnienia w drzwiach. Dodatkowo można dokupić ABS oraz Airbag dla kierowcy i pasażera, wyposażenie seryjne w najbogatszej wersji wyposażenia. W testach zderzeniowych Euro-NCAP auto uzyskało średnie oceny, trzy gwiazdki na cztery możliwe(później dopiero wprowadzono piątą gwiazdkę) najbardziej zagrożony jest pieszy podczas uderzenia w przód pojazdu.
Daewoo Lanos to pośredni następca Daewoo Nexii/Cielo zbudowanej na bazie Opla Kadetta ostatniej generacji. Wprowadzono bogatsze wyposażenie, zmieniono wygląd i wiele szczegółów technicznych. Przez pewien czas Lanos zajmował czołowe miejsca na listach sprzedaży (ok. 2000 r.). Jego popularność spadła podczas afery dotyczącej bankructwa Daewoo Motors. 22 kwietnia 2004 r. GMDAT podpisał z FSO umowę dającą prawa do produkcji Lanosa i Matiza do końca 2006 roku, a prawa do sprzedaży do połowy 2007 r. Umowa gwarantuje również FSO prawo do eksportu samochodów oraz dostawę części zamiennych w ciągu 7 lat. Jednak na przełomie 2006 i 2007 znów przedłużono prawa do produkcji do końca 2008 roku, a sprzedaży samochodów do połowy 2009.
Trzy kolory stałe:
Dwa metaliczne:
Pięć z dodatkiem miki:
Jeden paliocrom:
źródło: www.wikipedia.pl